La Plataforma Aturem les Prospeccions a la Costa Catalana, que inclou entitats ambientals, socials i empreses i Travessia Catalunya Nedant, han convocat avui mobilitzacions contra les prospeccions marines per hidrocarburs a la platja de Blanes (La Selva). Reclamen l’aturada dels projectes de recerca per a petroli i gas al mar, a Catalunya i a l’estat espanyol, i un nou model energètic.

L’acte reivindicatiu ha consistit en una nedada i una acció simbòlica a la platja de Blanes. Més de cinquanta nedadors han travessat els 3,1km des de la platja de S’Abanell, a la desembocadura del riu Tordera, fins a la platja de Blanes on els esperaven els manifestants. Allà, els nedadors amb els seus neoprens i els activistes, vestits de negre, han simulat els efectes d’un vessament de petroli i, en acabat, el periodista Adam Martin ha llegit un manifest.

L’acte també ha servit per advertir i informar a la ciutadania sobre la vintena de projectes de prospeccions marines que a l’Estat espanyol ja amenacen més de 20.000 quilòmetres quadrats de superfície marina i a Catalunya afecten pràcticament tota la costa.

Les prospeccions marines serveixen per localitzar hidrocarburs en el subsòl marí i es realitzen en dues fases: la primera, d’exploracions sísmiques quan s’emeten ones acústiques amb canons d’aire o “air-guns» de 215 dB (o més) que travessen tota la superfície aquàtica i penetren al subsòl i, la segona, de sondejos físics amb perforacions que utilitzen minerals i productes químics que es llencen directament al mar. Els principals impactes estudiats en les diferents fases de prospeccions són:

La fase de les prospeccions sísmiques amb canons d’aire, afecta, especialment, els cetacis (balenes, catxalots, dofins, etc.) que poden patir ferides internes o, fins i tot, la mort per l’ús d’aquests canons. També afecten a la tortuga babaua (Caretta caretta), a la que poden interferir en la seva migració i provocar danys orgànics viscerals o en la closca.
En la fase de perforacions del sòl marí es produeix un fang oliós que resulta mortífer per a la fauna del fons marí (fanerògames marines) com la Posidònia oceànica o la Cymodea nodosa (plantes que serveixen d’alimentació i com a habitat de cria).
També tenen efectes sobre la pesca i el turisme atès que s’ha estudiat que les prospeccions sísmiques provoquen canvis al comportament dels peixos i la contaminació de l’aigua i, en conseqüència de les platges.

Si els impactes de les fases d’exploració són greus, encara ho seran més els impactes de l’explotació d’hidrocarburs al mar amb el perill de vessaments, com així ho demostren els reiterats accidents de Repsol a les costes de Tarragona.

En el manifest, les entitats organitzadores declaren que la cerca de jaciments residuals de petroli sota el fons marí serveix -igual que el fracking- per allargar l’agonia d’un model energètic caducat. El govern espanyol insisteix, però, en apostar per a un futur energètic basat en el petroli, malgrat el clam de la ciutadania contra les prospeccions marines arreu de l’Estat. Ara intenta reduir l’oposició de les autonomies i de la societat civil amb un nou impost que, en el cas de les explotacions marines, beneficiarà a la comunitat més propera.

Els organitzadors hem volgut mostrar la nostra solidaritat amb les Illes Canàries, on recentment han començat les prospeccions i on ja s’han trobat dos balenes mortes. A Catalunya, actualment, hi ha tres projectes de recerca d’hidrocarburs en tramitació als quals diverses entitats han presentat al·legacions. En concret, són les campanyes de prospeccions de Capricorn Spain Limited i la Campanya sísmica 2D de l’empresa Spectrum, que afecten, en el seu conjunt, la costa mediterrània des del Golf de Lleó fins al golf de València i tot l’arxipèlag balear. A més, les prospeccions sísmiques de Repsol a l’entorn de la plataforma ’Casablanca’ han obtingut una declaració d’impacte ambiental positiva, malgrat les possibles greus repercussions sobre el Parc Natural del Delta del Ebre. En canvi, un Informe de la Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i del Mar, departament que depèn del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, recorda que la zona del golf de València, inclosa en el projecte de l’empresa Capricorn Spain Limited, està dins d’un corredor de migració de cetacis i arriba a la mateixa conclusió que la plataforma: «la potencial afecció negativa sobre la fauna marina present a l’àrea d’actuació és d’una magnitud suficient per desaconsellar que es desenvolupi el projecte». Rafael Sardà, investigador científic del departament d’ecologia marina del Centre d’Estudis Avançat de Blanes (CEAB) ha participat a l’acció amb una explicació sobre els impactes d’aquestes prospeccions sobre els ecosistemes marins conforme les al.legacions que aquest mateix centre ha presentat contra aquests projectes.

Mentre les comunitats de les Illes Balears, Canàries i el País Valencià s’han declarat en contra de les prospeccions marines, la Generalitat de Catalunya encara no ha fet cap pronunciament sobre el tema. Per a les entitats de la Plataforma Aturem les Prospeccions, aquesta és una de les raons perquè la mobilització en contra de les prospeccions encara no ha agafat la mateixa força com, per exemple, la lluita contra el fracking. El govern català s’excusa que no té competències i el mar és un medi que queda allunyat de la societat en tots els sentits. L’organització dels actes d’avui conjuntament amb el col·lectiu esportiu dels nedadors de la Travessia Catalunya Nedant representa, per tant, un important pas per a reforçar la mobilització i conscienciar a la ciutadania.

Les entitats adherides a la plataforma Aturem les prospeccions a la costa catalana que col·labora amb entitats i organitzacions a nivell estatal, defensem el nostre patrimoni del medi natural i les economies locals que viuen de la pesca i del turisme. A la vegada exigim un nou model energètic, basat en la reducció del consum, la descentralització, la gestió pública o comunitària i la utilització d’energies netes i renovables.

Ecologistas y nadadores se manifiestan conjuntamente contra las prospecciones marinas en la costa catalana

La Plataforma Aturem les Prospeccions a la Costa Catalana, que incluye entidades ambientales, sociales y empresas, y Travessia Catalunya Nedant han convocado hoy movilizaciones contra las prospecciones marinas por hidrocarburos en la playa de Blanes (La Selva). Reclaman que se paren los actuales proyectos de investigación de petróleo y gas en el mar, en Cataluña y en el estado español, y un nuevo modelo energético.

El acto reivindicativo ha consistido en una travesía a nado y una acción simbólica en la playa de Blaness. Más de cincuenta nadadores han atravesado los 3,1km desde la playa de S’Abanell, en la desembocadura del río Tordera, hasta la playa de Blanes donde les esperaban los manifestantes. Allí, los nadadores con sus neoprenos y los activistas, vestidos de negro, han simulado los efectos de un derramamiento de petróleo y, después, el periodista Adam Martin ha leído un manifiesto.

El acto también ha servido para advertir e informar a la ciudadanía sobre la veintena de proyectos de prospecciones marinas que en el Estado español ya amenazan más de 20.000 kilómetros cuadrados de superficie marina y en Cataluña afectan prácticamente a toda su costa.

Las prospecciones marinas sirven para localizar hidrocarburos en el subsuelo marino y se realizan en dos fases: la primera, de exploraciones sísmicas que emiten ondas acústicas con cañones de aire o “air-guns» de 215 dB (o más) que atraviesan toda la superficie acuática y penetran en el subsuelo y, la segunda, de sondeos físicos con perforaciones que utilizan minerales y productos químicos que se vierten directamente al mar. Los principales impactos estudiados en las diferentes fases de prospecciones son:

La fase de las prospecciones sísmicas con cañones de aire, afecta, especialmente, los cetáceos (ballenas, cachalotes, delfines, etc.) que pueden sufrir heridas internas o incluso, la muerte por el uso de estos cañones. También afectan a la tortuga babaua (Caretta caretta), a la que pueden interferir en su migración y provocar daños orgánicos viscerales o en el caparazón.
En la fase de perforaciones del suelo marino se produce un barro oleoso que resulta mortífero para la fauna del fondo marino (fanerógamas marinas) como la Posidónea oceánica o la Cymodea nodosa (plantas que sirven de alimentación y como hábitat de cría).
También tienen efectos sobre la pesca y el turismo dado que se ha estudiado que las prospecciones sísmicas provocan cambios en el comportamiento de los pesces y la contaminación del agua y, en consecuencia de las playas.

Si los impactos de las fases de exploración son graves, todavía lo serán más los impactos de la explotación de hidrocarburos en el mar con el peligro de derramamientos, como así lo demuestran los reiterados accidentes de Repsol a las costas de Tarragona.

En el manifiesto, las entidades organizadoras declaran que la búsqueda de yacimientos residuales de petróleo bajo el fondo marino sirve -igual que el fracking- para alargar la agonía de un modelo energético caducado. El gobierno español insiste en apostar por un futuro energético basado en el petróleo a pesar del clamor de la ciudadanía contra las prospecciones marinas en todo el Estado. Ahora intenta reducir la oposición de las autonomías y de la sociedad civil con un nuevo impuesto que, en el caso de las explotaciones marinas, beneficiará a la comunidad más cercana.

Los organizadores han querido mostrar su solidaridad con las Islas Canarias donde recientemente han empezado las prospecciones y donde ya se han encontrado dos ballenas muertas. En Cataluña hay en la actualidad tres proyectos de investigación de hidrocarburos en tramitación a los que varias entidades han presentado alegaciones. Concretamente son las campañas de prospecciones de Capricorn Spain Limited y la Campaña sísmica 2D de la empresa Spectrum, proyectos que afectan en su conjunto a la costa mediterránea desde el Golfo de León hasta el golfo de Valencia y todo el archipiélago balear. Además están las prospecciones sísmicas de Repsol en el entorno de la plataforma ’Casablanca’ que han obtenido la declaración de impacto ambiental positiva, a pesar de las posibles graves repercusiones sobre el Parque Natural del Delta del Ebro. En cambio, un Informe de la Dirección General de Sostenibilidad de Costa y del Mar, departamento que depende del Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio ambiente, recuerda que la zona del golfo de Valencia incluida en el proyecto de la empresa Capricorn Spain Limited, está dentro de un corredor de migración de cetáceos y llega a la misma conclusión que la Plataforma: «la potencial afección negativa sobre la fauna marina presente en el área de actuación es de una magnitud suficiente para desaconsejar que se desarrolle el proyecto». Rafael Sardà, investigador científico del departamento de ecología marina del Centro de Estudios Avanzados de Blanes (CEAB) ha participado en la acción con una explicación sobre los impactos de las prospecciones sobre los ecosistemas marinos conforme las alegaciones que este mismo centro ha presentado contra estos proyectos.

Mientras las comunidades de las Islas Baleares, Canarias y el País Valenciano se han declarado en contra de las prospecciones marinas, la Generalitat de Cataluña todavía no ha hecho ningún pronunciamiento sobre el tema. Para las entidades de la Plataforma Aturem les Prospeccions, ésta es una de las razones por las que la movilización en contra de las prospecciones no ha cogido la misma fuerza como, por ejemplo, la lucha contra el fracking. El gobierno catalán se excusa en que no tiene competencias y el mar es un medio que queda alejado de la sociedad en todos los sentidos. La organización de los actos de hoy juntamente con el colectivo de nadadores de Travessia Catalunya Nedant representa, por lo tanto, un importante paso para reforzar la movilización y concienciar a la ciudadanía.

Las entidades adheridas a la Plataforma Aturemos les Prospeccions a la Costa Catalana, que en cambio colabora con entidades y organizaciones a nivel estatal, defendemos nuestro patrimonio medio natural y las economías locales que viven de la pesca y del turismo. A la vez exigimos un nuevo modelo energético, basado en la reducción del consumo, la descentralización, la gestión pública o comunitaria y la utilización de energías limpias y renovables.